Allt går att sälja med mördande reklam

image111image112
Ibland känns det som att min vardag i Kosovo har tillräckling med roliga skyltar och knasiga menyer på medioker engelska att jag skulle kunna starta min egen tjuvtittat-sajt.

Som jag skrivit tidigare är Prishtina som en permanent byggarbetsplats och på väg till jobbet en dag stod byggentreprenörfirman Nazis gröna van och blockerade gatan. Jag visade glatt upp min bild för mina kollegor, som inte förstod var som var så roligt med Nazis förintande reklamsticker. "Nazi" underströk jag. "Nazi!!" alltmer desperat. Jag vet att vi är här för att arbeta med "capacity building", men andra världskriget måste de väl ändå hört om. Tyskarna var ju till och med i Prishtina om jag inte minns fel. Ganska snart är vi dock överens, fast de tyckte inte det var så kul. Nazi är smeknamnsformen för Nazmi och eftersom det finns massor av Nazmi i Kosovo så finns det följdaktligen massor av företag som heter Nazi.

Nästa bild är förstås lite barnslig, men jag kunde inte låta bli och jag får dessutom passa på de sista veckorna innan jag passerar 30-strecket. Jag vet inte om det betyder något på albanska, men kar och den böjda formen karin är den albanska motsvarigheten, så kosovoalbanerna har nog anledning att dra på munnen lite då och då hemma i Sverige. Karin på Sida-kontoret i Prishtina har av denna anledning valt att fördanska sitt namn till Karen här nere. Skylten är i alla fall från Dragash i södra Kosovo där man hittar byarna Kuk, Kuklibeg och Kukjan. På andra sidan gränsen till Albanien ligger den lite större staden Kukës.

Tidigare skyltinlägg hittas här.

Kommentarer
Postat av: kosovare

HAHAHAHA kan så hålla med dig om skyltarna där nere!!

För roliga

2011-05-08 @ 00:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0