Kosovo = Italien

(Ut-)flykten till Italien för ett par veckor sedan satte igång en liten tankeprocess i hjärnan på mig. Det är ju svårt att inte börja jämföra och nu handlar det om två länder i var sin ände av snygghetsskalan. Många skulle nog säga att det är Europas vackraste land vs Europas fulaste land. Med en djuplodande jämförande studie som bas, har jag dock kunnat dra slutsatsen att Kosovo och Italien är i princip likadana. Skillnaden ligger endast i betraktarens ögon.
image142image143
Naturligtvis är bevisföringen stark. Jag har bildbevis. Dessa redovisas ovan. Under det senaste året har jag väldigt tydligt kunnat se att fasad-tänket är starkt hos kosovariska arkitekter (?) och byggare. Det spelar inte så stor roll vad som finns bakom, så länge det hela täcks av en fräsig fasad, gärna i bästa Dallasstil med blått spegelglas, precis som på denna kåk uppe på Dragondan-kullen.

Som synes har även Italien en stark tradition av fristående fasadbyggande. Kyrkan på bilden, från Lucca, är bara en i raden av kyrkor som ser giganstiska ut framifrån och som sen visar sig vara, om inte pyttesmå, så i alla fall 2/3 så jättestora som huvudfasaden.

Quod erat demonstrandum. Någon som inte håller med? Lämna en kommentar om du vågar. Jag har mer bevisning i bakfickan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0