Svenskarna invaderar

Semestersäsongen har kommit igång på allvar och alla 'diaspora' vallfärdar hem till Kosovo. Från att ha sett en svensk bil i veckan i vintras, möter jag nu minst trettio om dagen när jag kör till Mitrovica och jag har slutat säga "Titta en svensk bil" till min kollega Drita. Lägg därtill alla tyska, schweiziska, finska och belgiska bilar. Trafiken är markant tätare i stan och på landsvägarna. Som om det inte var fullt med bilar redan. Och många kommer hit i stora Volvo, mercor och BMW. Hur de har råd förstår jag inte, speciellt med tanke på att många skickar hem pengar varje månad. Det sägs att en del hyr ett flott bil att köra hit med, för att i alla fall ge intryck av framgång i det nya landet, men jag vet inte hur vanligt det är egentligen.

Och på väg hem från jobbet idag mötte jag två kosovariska flickor som pratade bred göteborgska med varandra. Underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0