Glad sommar!


Kanske är det inte den gladaste sommarbild man kan tänka sig, brunkolskraftverket i Obeliq strax utanför Pristina. Men eftersom röken var ovanligt svart i morse på väg till Mitrovica, så kunde jag inte låta bli att stanna och fånga denna (nid-)bild av Kosovo. Och i egenskap av min senaste Kosovobild får den pryda bloggen i väntan på att jag återkommer för att arbeta (och blogga) om tre veckor.

I princip all el som produceras i Kosovo kommer från dessa två på bilden, Kosova A och B. Som uppmärksamma bloggläsare kunnat erfara, så räcker inte den elen speciellt långt. Kolreserverna är stora och Kosova C planeras, men inget vet när det den kan tänkas stå klar. Nu ligger inte dessa kraftverk isolerade ute på landet, som bilden kanske kan lura en att tro, utan mitt i tätorten Obeliq. Att ohälsotalen är skyhöga är ingen överraskning och det enda rimliga vore ett totalt utveckingsstopp och en strategi för hur man flyttar alla som bor där någon annanstans, men det är förstås i praktiken en omöjlighet och det byggs lika friskt i Obeliq som någon annanstans i Kosovo.

Detta och mycket annat ska jag inte tänka på när jag ligger i hängmattan och ser molnen sakta dra förbi över himlen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0