Tjena allena

Varför ska jag vara svenskfödd
och inte en lycklig amerikan
bara ha turbo, Rolex, sportbåt å villa med altan
då andra har slott å eget plan?
Aj, aj, aj, aj, aj, aj, lilla jag, är bara advokat
och grannen diplomat
jag räddar hans hyacinter från döden
då han är bland män som styr världens öden
Å vad det är synd om mig, stackars lilla mig.
Oh oh oh Tjena allena världen är brutal
det var bättre förr med frihet och moral
men nu är livet en pest utan forna ideal.


Det är ju allmänt känt att Magnus Uggla hör till Sveriges mest framstående poeter och att han slår både Boye och Ekelöf med hästlängder. De känsliga stroferna ovan drog jag mig till minnes när jag häromdagen till fullo insåg hur enkel och futtig min tillvaro i Prishtina ter sig. Jag ångrar nu bittert att jag inte blev veterinär och åkte till Laos som JPO istället. Jag vill också bo i ett orientaliskt palats med palmer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0