SJ, SJ, gamle vän

Åh, så lite jag längtar efter att sitta fast i ett tåg på Svealandsbanan i fem timmar utan att kunna komma ut. Eskilstunakuriren erbjuder numera den mest njutbara läsningen för en som har tio minuters promenad till kontoret. Det roligaste är inte artikeln i sig, utan de hundra efterföljande kommentarerna om huruvida SJ är billiga och briljanta eller inte. Jag för min del har min uppfattning klar.

Idag var jag på teaterfestival igen. Barberaren i Sevilla var tyvärr inte operaversionen som jag hade hoppats på. Däremot var det på albanska. Jag förstod faktiskt några ord och hade ett hum om storyn i huvudet. Scenografin och skådespelet var väldigt bra, så jag stannade kvar och såg hela ändå.

I eftermiddags var jag för första gången i Mitrovica i norra Kosovo. Staden är helt delad i en serbisk och en albansk del längs med floden Ibar och man måste visa leg för att ta sig över. Det är nog bara Nicosia som slår det i dagens Europa. Nu när inte Ahtisaariplanen togs i Säkerhetsrådet, så har idén om att dela Kosovo och låta Serbien behålla en liten del i norr dykt upp på nytt, men tillbakavisas av de flesta. Skulle det hända, så blir det en riksgräns rätt igenom Mitrovica. Plus en lång lista med andra problen och risker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0