Jag har haft en uppenbarelse

Ja, det är sant. Nu tycker man kanske att det är underligt att en ateist som jag skulle få en uppenbarelse, men den var inte av sedvanlig religiös karaktär. Eftersom matlagning har förändrats från att bara handla om att bli mätt och orka jobba lite till i fabriken till att nästan ha blivit en religion vill jag räkna in dagens upplevelse som just ett kvasireligiöst omen.

I helgen var jag ju ute och storhandlade parmesan, carnaroli-ris, mozzarella och annat som är lite svårt att hitta inne i stan. Idag hade jag bestämt att göra risotto med broccoli, trots att jag tyckte det var lite synd på bladpersiljan, som snart skulle bli ledsen, och det öppnade paketet mozzarella. Eftersom jag inte kom ihåg hur mycket ris det ska vara i en risotto, så googlade jag på risotto och broccoli. Det är då det oanade händer. Jag ramlar över ett recept på broccolirisotto, som dessutom innehåller bladpersilja och mozzarella. Nu ser jag det som min plikt att sprida detta kulinariska evangelium och eftersom jag väl har ungefär tolv trogna läsare om dagen, så kändes bloggen som rätt medium. Det räckte ju med tolv trogna för Jesus, sen spred det sig ju som ringar på vattnet. Här är länken. Jag tog dock med broccolistubbarna från början, då blir det lite mer broccolismak och bättre hushållsekonomi. Även evangelisterna lade till och drog ifrån en hel del efter eget huvud.

När jag höll på och letade recept, dök det upp ytterligare ett omen, dock av lägre dignitet. I somras hade jag en stor burk ajvar, som jag försökte göra mig av med och letade därför upp en massa recept med ajvar i. När jag väl kom till skott hade burken möglat, men då hade jag sparat alla recepten i datorn. Döm om min förvåning när jag kommer hit till Kosovo och inser att det är snudd på nationalrätt. (Hade jag varit lite mer allmänbildad så kanske associationen ajvar-balkan hade kommit mer naturligt.) Numera finns ju ajvar på varje coop, men för några år sedan fick man leta lite innan man hittade en burk i ett hörn. Här nere har de en hel korridor med ajvarburkar i varje mataffär, sjutton olika märken och storlekar från 250g till ett par kilon. I grönsakshandeln är den svårt att köpa en eller två röda paprikor - man köper en eller två säckar med paprika, just nu är det ajvarkokssäsong. På detta tema kan jag tipsa om Färssoppa med ajvar och bönor, som jag dock inte har testat än, men det blir nog i övermorgon - jag råkar ha lite nötfärs i kylen...

Kommentarer
Postat av: mamma

God morgon! vaknade 02.10. Kan ej sova.Läste din "uppenbarelse". Vad är ajvar?På din länk åkte jag in på en undersökning(ICA). Nu är kl.snart 5.1½ tim. till kl. ringer. Nu ska jag försöka sova .God natt!Var rädd om dig!

2007-10-02 @ 04:45:37
Postat av: Ann

Det är fantastiskt! Jag blir rörd. Amen

2007-10-02 @ 09:41:36
Postat av: Claire

Hej Daniel!!
Gamla vanliga gourmet-Daniel aka Mr Mozzarella, är i farten märker jag. Skönt att höra!
Efter alltför många dagars oursäktlig frånvaro har jag nu äntligen uppdaterat mig på din oerhört flitigt förda blogg. Så som du skriver, hinner du jobba något lite åt FN alls? Själv har jag slösat lite skattepengar på "konferens" i norra skärgården, bastu och havskajak och sådant och JAG blev nästan lite religiös jag med av bara den uppenbarelsen. Men det är inte utan att det rycker lite i resnerven när jag läser om dina äventyr.
Ha det gott o hoppas att vi ses snart!

2007-10-03 @ 21:49:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0